ر تعریف شیشه آمده است که شیشه سنگ مایعی است که سرد و سخت شده است. این تعریف بدلیل ساختار مولکولی شیشه است که هرچند به ظاهر جامد میباشد ولی پیوند مولکولی آن نا منظم و شبیه به مایع است. شیشه خالص که همان سیلیس است دمای ذوب نسبتا بالایی در حدود 1700 درجه دارد که برای پایین آوردن دمای ذوب از مواد تعدیل کنندهای مانند اکسید سدیم استفاده میشود تا با شکستن پیوند مولکولهای سیلیس دمای ذوب آن را پایین آورد و قابلیت شکل پذیری به شیشه بدهد .
در زمان ذوب شیشه میتوان با استفاده از یونهای فلزات درخمیر شیشه رنگ ایجاد کرد این عمل در شیشههای آهکی یعنی شیشههایی که در ترکیب آنها اکسید کلسیم وجود دارد با سهولت انجام میشود. به عنوان مثال اکسید آهن باعث ایجاد رنگ سبز , اکسید منگنز رنگ بنفش و کبالت شیشه را به رنگ آبی در میآورد .
خمیر شیشه پس از طی مراحل اولیه ذوب در کارخانه با دو روش غلطکی و یا غوطه وری به شکل شیشه تخت در میآید .
در روش همجوشی شیشه یا همان فیوز گلاس شیشه به دمای ذوب نمیرسد بلکه فقط کمی نرم میشود و قطعات شیشه بر اثر این حرارت و نرم شدن به یکدیگر متصل میشوند به همین دلیل در تعریف فیوز شیشه آمده است : اتصال قطعات شیشه به یکدیگر بر اثر حرارت .
حال این تکنیک در دستان هنرمند شیشه گر این امکان را به او میدهد تا فرمها و تصاویر مورد نظر خود را مجسم سازد .انواع رنگها , شیشههای رنگی , شیشههای بافت دار, شیشههای کارگاهی و هر آنچه که ماهیت شیشهای دارد موادی هستند تا هنرمند ذهنیات خود را توسط آنها تجسم بخشد .
هر چند بر طبق تعریف فیوز شیشه اتصال دسته یک گلدان شیشهای به بدنه آن نیز نوعی همجوشی شیشه محسوب میشود و دارای تاریخچهای به قدمت ساخت شیشه است , ولی هنر فیوز گلاس که در اینجا منظور نظر ماست در دنیا سابقه طولانی ندارد. این هنر منشاء اروپایی داشته و با پدید آمدن تکنولوژی ساخت کورههای مخصوص این هنر نیز به آرامی رشد پیدا کرد و سپس به سایر کشورها مانند آمریکا , ترکیه , یونان و … نیز رسید به طوری که هم اکنون در زمینه مواد اولیه و ابزار تا حدی رشد یافته است که هر کسی به راحتی با استفاده از این محصولات آماده میتواند در زمینه هنر فیوز گلاس فعالیت داشته و با این تکنیک اثر هنری خلق نماید .
در ایران عمر این هنر به حدود یک دهه میرسد و هنرمندان با توجه به جوان بودن آن و نبود بسیاری از امکانات اولیه این تکنیک را به خوبی قدر دانسته و در راه رشد و تعالی آن قدمهای خوبی برداشته اند و آثار زیبایی آفریده اند .
هنر فیوز گلاس بسیار برای هنر دوستان و مخاطبین جذاب و شیرین است و با دیدن آن همیشه لبخندی بر چهرهها مینشیند. این احساس برای هنرمند در هنگام ساخت هم به همین صورت است. زمانیکه درب کوره باز میشود و اتفاقات شیرینی که در کوره افتاده است را میبینیم , گویا انرژی مضاعفی در ما ایجاد میشود که میگوید باید باز هم ادامه داد و اتفاقات زیباتری را تجربه کرد. هر بار تجربه با کوره فیوز شیشه این را به من متذکر میشود که راهی طولانی در پیش دارم و ساخت آثار شیشهای هیچ پایانی ندارد و همچون ذهن آدمی روز به روز گسترش مییابد .
شیشه در طول تاریخ به عنوان مادهای سحر کننده و جادویی در ذهنها جای داشت و گاه هنرمند شیشه گر نیز مانند کیمیاگران سعی در حفظ اسرار کار خود داشته است ولی امروزه هنرمندان با علاقه و عشق آثار و تجربیات خود را در اختیار همگان قرار میدهند تا راه اعتلای این هنر به سهولت باز گردد.
یکی از راههای گسترش هنر شیشه گری استفاده از آن در معماری و دکوراسیون داخلی است چرا که حضور آثار دست ساخته در جایی که ما زندگی میکنیم و هر روز و هر ساعت با آن در ارتباطیم و تمام فضای اطراف ما را اشغال کرده است , ما را بیشتر تحت تاثیر انرژی حاصل از آن قرار میدهد. ارتباط مناسب میان هنرمندان و صنعتگران با طراحان , مهندسین و معماران باعث میگردد آثار منحصربفردی خلق شوند که به جرات میتوان گفت تحولی در معماری ایجاد خواهد کرد .
منابع: گالری لیلیت – بیتوته – ویکی پدیا